Monday 2 July 2012

Bagaimana Untuk Memahami Perangkap Mental


Minda boleh mempermainkan Anda.

Bagaimana? Minda memunculkan tanggapan-tanggapan liar (wild thoughts) diikuti dengan emosi-emosi liar seiring dengan tanggapan-tanggapan tadi. Semua tu akan muncul secara spontan.

Anda akan biarkannya muncul begitu saja tanpa terfikir untuk menghentikannya atau melupakannya. Anda layan.

Inilah kami panggil sebagai ‘Perangkap Mental‘.

Minda Anda respon kepada perkataan-perkataan yang Anda selalu ingati.

Ingat perkataan cinta, terbayang orang tersayang. Ingat perkataan benci, terbayang orang-orang yang Anda kurang senang. Ingat perkataan motivasi, Anda tiba-tiba bersemangat.

Teringat perkataan sibuk, Anda akan terbayang situasi kelam-kabut penuh tekanan. Anda jadi stress.

Jadi untuk elakkan Anda dipermainkaan oleh minda sendiri atau termasuk ke perangkap mental caranya Anda kena ‘alert’ dengan perkataan-perkataan yang bersimpang siur di fikiran.

Hati-hati dengan perkara yang Anda fikirkan selalu.

Sebab, apa yang banyak Anda fikirkan, itulah yang akan diserap masuk oleh minda separa sedar, di proses lalu dijelmakan ke dunia nyata. Munculnya cepat atau lambat saja.

Mulai hari ini, kawal perkataan-perkataan yang bersimpang siur di minda Anda.

Elak biarkan perkataan-perkataan itu mengalir begitu saja di fikiran tanpa dikawal.

Bila Anda perasan yang fikiran Anda mula teringat perkataan-perkataan buruk atau something yang anda tak suka, berhenti memikirkannya.

Ingat perkataan-perkataan lain dan fikirkannya supaya wujud satu rasa seiring dengan apa yang Anda fikirkan. Rasa ini akan mempengaruhi ‘mood’ Anda.

Sebagai contoh, teringat perkataan cinta, terbayang wajah kesayangan. Serta-merta mood Anda bertukar jadi mood bagus. Anda rasa tenang, seronok terhibur.

Mulai sekarang, kawal minda Anda, kawal fikiran Anda, kawal mood Anda.

Kemahiran ini memerlukan latihan, tapi bila dah selalu buat lama-kelamaan Anda akan mahir.

Anda akan bijak menepis perkara-perkara buruk dari mempengaruhi Anda. Anda akan dapat mendepani situasi menekan dengan penuh tenang.

Luaran Anda dipengaruhi oleh situasi di dalam minda Anda. Apa yang ada di fikirkan akan mempengaruhi situasi luaran Anda serta merta.

No comments:

Post a Comment